Afdeling ICT

We hebben er allemaal mee te maken, ook in ons dagelijks leven: ie-cee-tee. Wat doet die afdeling ICT bij de KNHS zoal en wat kan ze ons vertellen over – spoiler alert! – de toffe nieuwe ontwikkelingen online betalen en het KNHS Concoursprogramma? Tijd voor weer een gezellige belronde met onze collega’s. Enter!

Even voorstellen: onze collega Jolet de Kleijn, hoofd van de afdeling ICT. ‘Ons motto is: alles wat we doen, doen we voor onze leden,’ vertelt Jolet. ‘Als het goed is, merkt niemand iets van ons. Dan hebben we het goed geregeld,’ voegt ze eraan toe. De afdeling is verdeeld in kantoorautomatisering en applicatiebeheer, dus van alle programma’s waar de KNHS mee werkt, zoals Mijn KNHS en AX. ‘We zorgen voor de beschikbaarheid en stabiliteit van alle systemen, behalve de websites. Dit doen we met vijven, inclusief Jiri de Jong voor de kantoorautomatisering en Claudia Waninge als projectmedewerker van Financiën.’ Ledenwensen spelen een significante rol in het werk van Jolet en haar collega’s. Waar in vroeger tijden hoofdzakelijk aandacht was voor beheer, is de afdeling tegenwoordig actiever in leden vragen naar hun behoeften en daar waar mogelijk invulling aan geven. Op basis van de enquête onder gebruikers in februari 2019 bijvoorbeeld, voerde ICT aanzienlijke aanpassingen door in Mijn KNHS. ‘Wat de wedstrijdsport betreft, werd het bijvoorbeeld mogelijk om inschrijvingen te wijzigen via de app, wedstrijden te bewerken en startlijsten en deelnemerslijsten te downloaden. Ook werd geavanceerd zoeken en filteren in de wedstrijdkalender in desktop en app mogelijk.’

Jolet de Kleijn

Grootste uitdaging

Alle gegevens die de KNHS nodig heeft over leden en voor bijvoorbeeld facturatie zijn opgeslagen in een systeem dat Microsoft Dynamics AX heet. Dat klinkt eenvoudiger dan het is, legt Jolet uit. ‘De grootste uitdaging voor ons is de vertaling van het totale complexe sportprogramma – inclusief zaken als wedstrijden aanmaken, reglementen opnemen – vertalen naar passende automatisering. We zijn wat dat betreft een complexe club. Het is alsof je alle balsporten hebt samengebracht in één vereniging. De hele wedstrijdmodule in ons systeem is maatwerk omdat het per discipline zo specifiek is. Een lid kan daarnaast wel drie of vier petten op hebben.’ Jolet kan het weten, want ze is al dertig jaar werkzaam voor de KNHS en haar voorloper. Drie decennia waarin automatisering een enorme vlucht nam. ‘Die ontwikkeling is ongelooflijk, ook bij ons. In de begintijd stuurden we startcoupons het land in. Die lieten we na de wedstrijd dan weer terugsturen en op kantoor werden alle resultaten een voor een handmatig ingeklopt, en dat bij alle verschillende bonden, omdat er nog geen overkoepelende KNHS was. Dat was een ongelooflijke hoeveelheid werk. Uitslagen bereiken ons nu na één klik van de wedstrijdsecretaris.’

‘Alles wat we doen, doen we voor onze leden’

Supertrots

‘Het leukste aan mijn werk vind ik de ontwikkeling van nieuwe dingen. Ik ervaar ook veel voldoening als alles lekker loopt. Meewerken aan vernieuwingen zoals online betaling vind ik ook erg fijn. Zaken finetunen en beter en makkelijker maken voor onze leden vind ik het allerleukste. Mijn grootste succes vind ik persoonlijk de migratie van AX naar de huidige versie, op 10 april 2016. Dat is een heel grote operatie, waarbij je rekening moet houden met het sportseizoen en testen. Tussendoor hebben we toen in het oude systeem nog even de nieuwe contributiestructuur doorgevoerd, omdat dat niet kon wachten. Dat was binnen de tijd en binnen budget. Daar was ik supertrots op. Collega’s deden dat met tomeloze inzet en energie. Dat was wel echt stoer. We zijn van huis uit geen IT’ers, maar we hebben samen zo veel kennis van de sport dat we de systemen naar een hoger plan kunnen tillen.’

Marketplace

Leuker kunnen we het best maken, en ook makkelijker. Na het succes van online inschrijven kan een KNHS-lid sinds kort ook inschrijfgeld betalen aan de wedstrijdorganisatie via Mijn KNHS en de Mijn KNHS-app, in een omgeving die Marketplace heet. De KNHS zorgt dat het bij de juiste wedstrijdorganisatie terechtkomt, ook als inschrijvingen voor verschillende wedstrijden in één keer zijn betaald. De hele wedstrijdadministratie via één platform is makkelijker voor zowel deelnemers als organisaties. Ze hoeven bijvoorbeeld niet meer op pad met contant geld en geen tijd meer te besteden aan uitzoeken en handmatig overmaken van inschrijfgelden.

‘Onze grootste uitdaging is de vertaling van het totale complexe sportprogramma naar passende automatisering’
Kim: ‘Lilas invlechten, wedstrijdkleding aan en dan gaan we ervoor!’

Pilot met organisaties

Om dit succesvol in te voeren, vroeg de KNHS wedstrijdorganisaties in 2019 mee te doen aan een pilot voor de online betaling van inschrijfgeld. Deelnemers schrijven in via Mijn KNHS en betalen meteen hun inschrijfgeld, bijvoorbeeld via iDeal, Mastercard of Visa. ‘In principe stond het in mei 2019 klaar en live. Daarna hebben we een pilot gedaan om te testen. Begin maart 2020 hadden we alles afgerond en waren we er helemaal klaar voor. Bij grote wedstrijden was het betalen al begonnen,’ vertelt Ilse Ferwerda, de projectleider bij ICT. ‘Toen kwamen natuurlijk de afgelastingen. Dan regelen wij ook de terugbetalingen. We regelen alle betalingen rond wedstrijden. Achteraf krijgt de organisatie daarvan een overzicht. Ze betalen daar een kleine commissie voor. We hoeven er niet rijk van te worden. Het is vooral bedoeld als een dienst. Veel organisaties vinden dit zo makkelijk dat ze er steeds gebruik van willen maken.’ De huidige wedstrijdloze periode bood onverwacht nieuwe test- en gebruiksmogelijkheden voor Marketplace. Online betaling lag een beetje stil, totdat paardrijden.nl de lucht in ging. Dat bleek meteen een goede stresstest, zoals dat in de IT heet. Het was ook letterlijk wel even spannend, vertelt Ilse. ‘We kregen veel betalingen tegelijk binnen, waardoor het systeem te zwaar belast raakte. Het mooie is dat we daar achter kwamen en dat konden oplossen. We hebben dat ondervangen. Nu kunnen we tegen organisaties zeggen hoeveel inschrijvingen we aankunnen. Dat blijkt zo’n 200 gebruikers te zijn die tegelijk via Mijn KNHS inschrijven en online betalen. Dat betekent in de praktijk dat het mogelijk is om meer dan 1.000 online betalingen per uur te verwerken via Mijn KNHS. Dat zijn er meer dan 15 per minuut.’

Ilse Ferwerda

Ervaringsdeskundige

Ilse: ‘Het leuke is dat organisaties heel enthousiast zijn. Ze vinden het ideaal. Het ondervangt een deel van de wedstrijdadministratie dat tijdrovend kan zijn. We bieden het aan, maar het is niet verplicht. Natuurlijk maken we het wel aantrekkelijk. Van de organisaties gebruikte al 98 procent Mijn KNHS voor inschrijvingen. We vertrouwen erop dat via een natuurlijke weg online betalingen ook zo ver toenemen. Opvallend genoeg horen we van de ruiters nog niks. Misschien vinden ze het zo vanzelfsprekend dat het niet opvalt. Betaling met iDeal is natuurlijk op allerlei gebieden zo gangbaar geworden. Binnenkort bevragen we heel kort alle ruiters die al zo’n online betaling hebben gedaan. Dat zijn er toch al zo’n 5000.’

Online betaling lag een beetje stil, totdat paardrijden.nl de lucht in ging

Ontzettend handig

Voor wat ervaringsinput uit de eerste hand bellen we tussendoor even met Derk Scheper, alweer zo’n jaar of vijf wedstrijdsecretaris van Indoor Tolbert en diepgeworteld in de Groningse paardensport. Derk zat van 2006 tot 2014 in het bestuur van de Regio Groningen en was al ver daarvoor actief in de sport. ‘Mijn zonen rijden, dus dan weet je het wel,’ begint hij lachend. ‘Ik hoorde op een bijeenkomst van de regio Groningen over de pilot voor online betalen via de KNHS. Wij werken al sinds 2016 met online inschrijvingen en ik wilde graag meedenken over de verdere ontwikkeling. We kozen voor alleen dressuur als testcase, omdat springruiters zich moeten inschrijven voor twee proeven. Dat is echt goed verlopen, ook de begeleiding vanuit de KNHS. Misschien is het nog wel goed om te benadrukken dat inschrijvingen verlopen via Mijn KNHS. Nu kreeg ik nog wel eens mails over uitschrijving. Voor mij is die pilot echt geslaagd. De meeste ruiters weten nu dat ze online moeten inschrijven en betalen. Dit is echt de toekomst, ook in de paardensport. De KNHS doet alles. Dat is ontzettend handig en ontzorgt, zeker nu we de terugbetalingen niet hoefden te regelen bij het gedoe dat we al hadden. Dat waren bijvoorbeeld toch alleen al 435 springruiters.’ Het elfdaagse concours moest na de eerste dag afzien van verdere activiteiten door de coronamaatregelen. ‘Dat is wel zuur, zeker als je terugkijkt op al die uren die je eraan hebt gewerkt. We krijgen gelukkig veel hulp van sponsors. We doen dit al 31 jaar en we hebben een trouwe club. De meeste hoefden hun bijdrage voor dit jaar niet terug.’

Nieuw project

Dat klinkt alvast positief. Als het allemaal goed loopt, draagt Ilse de dagelijkse werkzaamheden rond Marketplace over aan collega Claudia Waninge, vertelt ze. ‘Dan is mijn project afgerond en gaat het over van onze afdeling Functioneel Beheer naar de Financiële Administratie.’ Met de beentjes omhoog is er dan niet bij, want Ilse heeft al veel zin in haar volgende project. ‘Mijn volgende stap wordt betaling van KNHS-facturen met een betaallink. We hopen dat dat leidt tot sneller en makkelijker betalen en minder aanmaningen versturen. We willen graag dat het perfect werkt, zodat het vanzelfsprekend wordt om te gebruiken.’

IT-wizzard Jiri maakt het voor alle collega’s mogelijk dat ze vanuit huis werken

Concours programma

We lieten het al vallen in het intro. Nog zo’n toffe nieuwe loot aan de optieboom is het KNHS Concoursprogramma, een basisprogramma om een wedstrijd te organiseren. Het is gratis en voor iedereen beschikbaar omdat het geen privacygevoelige informatie bevat. Handig! ‘In Mijn KNHS kan de organisatie de rubrieken en de inschrijvingen downloaden voor de wedstrijd. Het concoursprogramma leest deze in en maakt een globaal tijdschema. Daarna maakt het een startlijst. Tijdens de wedstrijd vult de organisatie de resultaten per deelnemer in. Het programma berekent de totaalpunten en een uitslag. Ook handig: voor het programma is geen internetverbinding nodig. Die is alleen nodig voor de verzending van de complete uitslagen naar de KNHS na de wedstrijd,’ vertelt ICT-collega Reina Bravenboer, het KNHS-brein achter het programma, dat ze zelf programmeerde vanuit een basisprogramma. ‘Het concoursprogramma is er in twee versies, een voor dressuur en springen en een voor mennen. De menversie is geschikt voor dressuur, vaardigheid en samengestelde wedstrijden. De knop Instructie/tips leidt naar een stappenplan waardoor een organisatie niets hoeft te vergeten. Dit maakt het voor de wedstrijdorganisaties zo veel makkelijker.’

Oefenbestanden

En dat gaat over best grote aantallen. In 2019 hielden 1328 wedstrijdorganisaties 8000 wedstrijden. Veel organisaties maken nu nog gebruik van het bekende Concours 3.5. Dat is al wat verouderd en de verwachting is dat Windows het in een volgende update niet meer ondersteunt. ‘We hebben daarom graag alvast een alternatief. We maken het programma zo makkelijk mogelijk, zodat het nagenoeg zonder uitleg te gebruiken is. Nieuwe wedstrijdorganisaties maken we er meteen warm voor. Als ze er nu mee beginnen, is de stap straks niet zo groot. Nu de wedstrijden stilliggen, is het een mooi moment om het programma te testen en het meer in de vingers te krijgen. Ze kunnen daarvoor de bestanden op onze site gebruiken, dus eigen gegevens zijn niet nodig. Als iets niet werkt, willen we dat graag weten. Het is een programma in ontwikkeling en dat doen we het liefst in samenwerking met de mensen in de praktijk. We hebben een klankbordgroep samengesteld die het programma al gebruikt. Wensen die binnenkomen, leggen we eerst voor aan deze groep. Samen bepalen we welke suggesties voor aanpassingen voldoende relevant zijn voor een grotere groep. We willen niet alle suggesties inbouwen, omdat het dan weer te complex wordt. Het moet een eenvoudig programma blijven dat je zo kunt oppakken.’

Powered by Jiri

Deze editie van Paard&Organisatie, paardrijden.nl, videovergaderingen, antwoorden van de servicedesk, verzonden bestellingen uit de KNHS-webshop, online theorielessen voor de instructeursopleidingen … en zo kunnen we nog wel even doorgaan. Het was er allemaal niet geweest zonder de bezielende inzet van onze collega Jiri. Hij is bij de KNHS de man van de kantoorondersteuning. Deze IT-wizard maakt het voor alle collega’s mogelijk dat ze vanuit huis hun werk kunnen doen. Een deel van de collega’s deed dat al geregeld, maar dat gold nog niet voor allemaal. ‘Nog niet iedereen had een laptop bijvoorbeeld. Vooraf is er geïnventariseerd hoeveel laptops er eventueel moesten worden gehuurd. Uiteindelijk stelden de collega’s van Opleidingen een tiental laptops beschikbaar. Andere laptops bleken wat verouderde systemen te hebben of waren niet goed beveiligd. Die heb ik in orde gemaakt. Het was natuurlijk even aanpoten, maar het is goed gegaan,’ vertelt hij. ‘Na een paar weken was er veel vraag naar extra beeldschermen. Sommige collega’s hebben hun bureaustoel opgehaald! Een goede werkplek is ook thuis erg belangrijk. Zoals alle collega’s nu doen, vergaderen we met Microsoft Teams. Een collega gaf aan dat beeld en geluid van de laptop niet goed werkten, maar alles bleek te zijn afgeplakt. Dat zijn dan wel weer grappige dingen. Ik houd van de veelzijdigheid van mijn werk. Geen dag is hetzelfde. Het leukste vind ik dat ik altijd samen met en vooral voor collega’s werk. Ik ben nu vaak alleen op kantoor en dat is wel vreemd! Ik vind het ook wel mooi om te zien hoe mensen omgaan met zo’n andere situatie. Goed om te zien dat de meesten daar hun weg vrij snel in hebben gevonden.’

Meer weten?

Benieuwd naar de mogelijkheden van online betaling van inschrijfgeld of een vraag? Stuur een e-mail naar wedstrijden@knhs.nl met je naam, telefoonnummer en vereniging(en). Een collega neemt dan contact op. Het KNHS-concoursprogramma download je hier. Onderaan de pagina staan bestanden voor een testwedstrijd voor alle disciplines. Bij vragen kun je contact opnemen met de servicedesk. Daarnaast kunnen ervaren wedstrijdprogramma-adviseurs vragen beantwoorden. In de downloads vind je een lijst met hun namen en contactgegevens.