Nieuws van onze partners

Door samen te werken met partners kan de KNHS leden meer bieden en de lidmaatschapskosten laag houden. Een aantal van onze partners vertelt what’s new aan hun kant. Deze keer stellen we een nieuwe partner voor en brengen we overnamenieuws.

KNHS-directeur Theo Fledderus en Agradi-directeur Oskar van Straaten bezegelden in maart op het NHC de nieuwe samenwerking.

Agradi neemt de KNHS-webshop en de verkoop van teamkleding, fankleding en harnachementlijn onder zijn hoede

Even kennismaken: nieuwe partner Agradi

Agradi is sinds maart 2021 een partner van de KNHS. De online shop voor paard, ruiter, stal en huisdier gaat de verkoop van de KNHS-team- en fankleding en harnachementlijn verzorgen. Agradi neemt hierbij het stokje over van Divoza. Ook wordt de KNHS-webshop ondergebracht bij Agradi. Het bedrijf maakte in zo’n twintig jaar tijd een grote groei door, en dat in een markt die nog best old school is, vertelt ons oprichter en directeur Oskar van Straaten: ‘De retail in de hippische sport is over het algemeen traditioneel, met veel kleinere winkeliers en geen grote ketens, afgezien van misschien Epplejeck en Divoza, die groter zijn. Online gebeurt nog weinig vergeleken met andere branches, zoals elektronica.’ Wat is dan het geheim van deze digitale detailhandelaar uit Brabant? ‘We bieden modern webwinkelen en doen ook daarbinnen slimme dingen. We kijken naar andere webwinkels buiten de branche en innoveren graag. We investeren veel in de webshop en werken ook aan een app. Daar werkt continue een team ontwikkelaars aan. We zijn alleen actief op het web en hebben geen fysieke winkel. Dat brengt focus. Je kunt bij ons voor alles terecht, het is op voorraad, onze prijzen zijn scherp en we hebben heel vaak acties.’ Als het aan Oskar ligt, groeit Agradi straks nog meer over de grenzen. ‘Ik denk aan verdere groei in Europa, zowel meer landen bestrijken als daar meer producten verkopen.’ Aan zijn enthousiaste team van veelal paardenmensen ligt het zeker niet. De passie voor het paard vertaalt zich ook in het werk, al moest Oskar wel even wennen aan horse first: ‘Veel medewerkers hebben een paard en dat is echt een levensstijl, heel anders dan bij bijvoorbeeld tennis of voetbal. Ze staan om 6 uur onder de douche om eerst naar hun paard te gaan voor het werk, en na het werk gaan ze weer. Met overwerk kan ik niet zomaar aankomen. Dat moeten we echt plannen. Dat verschilt wel van andere branches. Ik begrijp dat heel goed en houd er rekening mee.’

Over Agradi

Oskar en zijn vrouw Alexandra richtten in 1998 familiebedrijf Agradi op, aanvankelijk een postorderbedrijf voor boeren. Toen het aantal boeren­bedrijven in Nederland afnam, kreeg het bedrijf het moeilijk, maar afscheid van de catalogus, volle inzet op de webshop en de aandacht van de paardenmensen brachten de doorstart en uiteindelijk de substantiële groei. Sinds 2010 is Oskars neef Rello Wanders mede-eigenaar. Op dit moment is agradi.nl de grootste leverancier van paarden­sportbenodigd­heden in Nederland. Op een reguliere dag verwerkt het bedrijf met 110 medewerkers zo’n 2000 orders. De focus ligt ook op België, Duitsland en Frankrijk. Via agradi.com worden ook in zo’n vijftien andere Europese landen producten verkocht. Agradi heeft het keurmerk Thuiswinkelwaarborg en won drie keer de Thuiswinkel Award XL. www.agradi.nl

De Nederlands-Duitse krachtenbundeling is goed nieuws voor klant en paard als het gaat om onderzoek en innovatie en – uiteindelijk – nog beter voer

Pferdefutter, bitte!

En over expansie gesproken. Ook een andere partner van de KNHS verlegt zijn grenzen, in oostelijke richting deze keer. Pavo, het voermerk waarmee ForFarmers wereldwijd actief is in de paardensector, heeft de portfolio van het Duitse Mühldorfer Pferdefutter uit Mühldorf overgenomen. Het bedrijf was vooral actief in Duitsland met zakgoed en supplementen. Door deze overname neemt de omzet in Duitsland met circa veertig procent toe, wat mooi aansluit bij de ambitie van ForFarmers om het merk Pavo nog meer op de kaart te zetten in Europa. Pavo-directeur Aart Freriks ziet nog meer voordelen: ‘We zijn verheugd dat we de bestaande samenwerking met Mühldorfer hebben kunnen formaliseren met deze overname. We versterken hiermee onze overall marktpositie in Duitsland en krijgen hierdoor een veel stevigere positie in het grote marktsegment van de muesli’s. Dat is voor ons zeer aantrekkelijk.’ Bij de ontwikkeling van nieuwe paardenvoerproducten investeert Pavo aanzienlijk in wetenschappelijk onderzoek samen met onderzoeksinstituten als Wageningen Universiteit en de Gezondheidsdienst voor Dieren. De Nederlands-Duitse krachtenbundeling is ook goed nieuws voor klant en paard als het gaat om onderzoek en innovatie en – uiteindelijk – nog beter voer. www.pavo.nl