Nieuws van onze partners

Door samenwerking met partners kan de KNHS leden meer bieden en de lidmaatschapskosten laag houden. Een aantal van onze partners vertelt what’s new aan hun kant. Dat levert soms verrassende berichten op.

Pavo en Venhorst Fourage schieten te hulp

In de Telegraaf doet Varina Renz van Circus Renz kortgeleden een noodoproep: ‘Er staan nu nog een paar strobalen, maar die zijn binnen een paar dagen op. Wat we dan moeten, weten we nog niet. We hebben nu snel hulp nodig. Als iemand iets overheeft, zouden we dat heel graag willen hebben.’ De paarden, pony’s en kamelen hadden dringend voer nodig nu de shows voorlopig zijn gecanceld en het voer op dreigde op te raken. Door het coronavirus staat het circus stil, terwijl het zich juist had klaargemaakt voor de start van het seizoen. Zonder inkomsten raken het geld en het voer voor de paarden, pony’s en kamelen snel op. Pavo en Venhorst Fourage slaan direct de handen ineen. Angelique Venhorst van Venhorst Fourage: ‘We zagen de noodoproep en hebben meteen besloten om samen de grote dieren te helpen. Wij leveren het ruwvoer en Pavo het aanvullende voer, zodat de dieren ook de dagelijkse vitaminen en mineralen binnenkrijgen.’ Aart Freriks, directeur van Pavo, is ook heel blij te kunnen helpen: ‘Iedereen moet doen waar hij goed in is en als wij met voer het verschil kunnen maken, doen we dat graag. Dieren mogen nooit de dupe worden van deze situatie.


‘Dieren mogen niet de dupe worden van de situatie’

Weggooien? Nee, da’s zonde!

Waar gaan samples en artikelen eigenlijk naartoe wanneer de collecties zijn ontwikkeld? Nee, alle collectie-samples, niet bruikbare of overjarige artikelen worden gelukkig niet weggegooid. Dat is zonde en niet duurzaam. Samples worden verzameld in een aparte ruimte. HORKA biedt deze aan klanten aan en heeft er daarnaast nog een bestemming voor. Of eigenlijk: meer bestemmingen. De kledingpartner van de KNHS steunt geregeld goede doelen met artikelen die zij goed kunnen gebruiken. Hier komen altijd wel samples voor in aanmerking. Het pakket wordt aangevuld met benodigdheden die op die plek mooi van pas komen. De goede doelen worden uitgezocht door collega’s of komen binnen via een sponsoraanvraag.


Waar gaan de samples eigenlijk naartoe wanneer de collecties zijn ontwikkeld?

Voorbeelden van sponsoracties zijn de donatie van paardenartikelen aan Paardenfarm Gambia, van ruiter- en paardenartikelen aan Horseback Afrika en de Na’an ku sê Foundation in Namibië, verzorgingsartikelen aan Paard in Nood Spanje, shirts aan de stichting RED HORSE Filipijnen, paardenverzorgingsproducten aan de organisatie die zich ontfermt over mishandelde paarden in Roemenië, handschoenen aan de welzijnsorganisatie voor paarden in Engeland en paardenartikelen aan Paard Zoekt Baas Enschede. Op de foto is het team van RED HORSE te zien in de jacks van HORKA. Red Horse Company is een groep vrijwilligers die jaarlijks drie weken of langer op de Filippijnen helpt huizen te bouwen voor mensen die geen goed dak boven hun hoofd hebben.

Stickeractie voor 70 jaar Hartog

Hartog bestaat 70 jaar en viert dat met zijn klanten. De paardenvoerfabrikant selecteerde 100 leuke, hippe, lekkere en handige cadeaus voor klanten van ruwvoeders. Op de Hartog Lucerne-mix, Gras-mix, 5* Complete Care Senior en de Lucerne-mix Digest zit de komende tijd een actiesticker met een unieke code, waarmee de klant kansmaakt op de prijzen. Naast Hartog-voerpakketten en -merchandise bevat de prijzenpot onder andere een Whis Instructieset ter waarde van € 279,95, een Saddle Clip ter waarde van €149,95, XL Cowboy Magic-verzorgingspakketten en aluminium poetskisten in rosegold. Je vindt hier trouwens de actievoorwaarden.

Historie

Rond 1950, als Jan Hartog met zijn drogerij in Abbekerk begint, is in Nederland gras kunstmatig drogen in opkomst. In de oorlogsomstandigheden bleek gedroogd gras, klaver of luzerne prima krachtvoer. Aan het eind van de oorlog staan in Nederland meer dan 100 drogerijen, waaronder zeer kleine en zeer primitieve. Jan is naast grasdroger handelaar in gedroogde veevoederproducten. De jaren zestig beginnen met import van Amerikaanse alfalfapellets. Deze brokken van zongedroogd luzernemeel overspoelen de Europese markt. In de tweede helft van de jaren zestig komen ook de twee zoons van Jan Hartog, Wil en Piet in de drogerij werken. De groei van het bedrijf brengt Hartog naar een nieuwbouw in het midden van de jaren zeventig buiten het dorp.


Hartog is jarig en zocht cadeaus uit voor zijn klanten

Momenteel levert Hartog voer voor rundvee, paarden, pluimvee, geiten, struisvogels en kamelen. De belangrijke markten voor Hartog zijn Europa en het Midden-Oosten. Hartog is actief in het kunstmatig drogen van ruwvoer, zoals gras en luzerne, en de ontwikkeling van paardenvoer. De meeste grondstoffen worden geteeld in de Nederlandse polders. Hartog oogst en droogt al de ruwvoeders zelf. Zo kan het op het juiste tijdstip oogsten en is het bedrijf minder afhankelijk van weersinvloeden. De samenstelling wordt regelmatig getest op kwaliteit en smakelijkheid. Om de voederwaarde te behouden worden luzerne en gras snel gedroogd in computergestuurde heteluchtovens. Hierdoor is het product goed te bewaren en van constante kwaliteit zonder dat de natuurlijke voedingsstoffen verloren gaan.